Yoga voor jou: oefeningen bij vermoeidheid

24-06-2017

Over yoga bestaan talloze boeken: de ene over de theorie, de andere over de praktijk. Het ene boek gooit het over een wetenschappelijke boeg, terwijl het andere uitpakt met knappe babes en binken in de meest onmogelijke poses op een ver, exotisch strand. In Yoga en ik pakken Nele Van Poucke en Inge Delva het anders aan. Zij vertellen de verhalen van 15 mensen voor wie yoga een onmisbaar deel van hun leven is geworden. Een van die yogini’s is Liesbeth.

Liesbeth is een fervente yogabeoefenaar en moeder van drie. Niets laat blijken dat in het lichaam van deze springlevende en vitale vrouw een ziekte huist: fibromyalgie. Na de diagnose begon ze aan yoga te doen, leerde grenzen te stellen en op zichzelf te vertrouwen om zich beter te voelen.

Meer controle over je lichaam

Ze vertelt: “Yoga helpt me om met stress om te gaan, want daar ben ik erg vatbaar voor. Ik weet dat ik bijvoorbeeld chronisch hyperventileer: als ik een trap oploop, kom ik in ademnood. En als ik te veel pieker of te veel drukte rond me toelaat, wordt het me snel te veel. Maar tijdens de yoga verplaats ik de focus naar mijn lichaam, en dan laat mijn geest los. Meestal volgt de rest dan vanzelf. Ik hyperventileer nooit als ik aan yoga doe, omdat ik meer controle heb gekregen over mijn ademhaling en omdat ik me bewuster geworden ben van wat ik voel. Dat alleen al maakt de pijn minder intens.”

Stress verminderen met yoga

De rustige ademhaling van een yogasessie helpt je om kalm te worden en stress te verminderen. Daarnaast helpt yoga je om makkelijker in slaap te vallen en dieper te slapen. Yogahoudingen verhogen je energiepeil, verbeteren je houding en versterken je spieren als je ze regelmatig beoefent.

Een regelmatig yogamoment leert je om de signalen van je lichaam beter te begrijpen en ernaar te handelen. Maar: overdrijf niet en probeer niet te veel te willen doen in één keer. Start rustig en neem voldoende tijd. In deze korte yogasessie focussen we op een rustige ademhaling, op het zacht openen van het lichaam en op het stretchen van de fascia. Dat is het bindweefsel dat in ons hele lichaam verweven zit en het een zekere stevigheid geeft.

Wat heb je nodig?

  • Yogamat, stoel, deken, kussen of bolster
  • Gebruik een meditatietimer of –app

Download de oefeningen hier

 


Zin in meer yoga?

In Yoga en ik vertellen 15 yogini’s waarom yoga voor hen onmisbaar is geworden. Elk verhaal wordt gebracht in woord én in beeld, met bijpassende, toegankelijke yogaposes waar je meteen mee aan de slag kunt.

Nu kopen

 

 

Alle nieuwsartikelen

 

Copyright © 2017 - Van Halewyck maakt deel uit van Pelckmans uitgevers.
Algemene voorwaarden | Privacy & Cookies