Mindfulness: hoe het je leven in balans kan brengen

24-08-2017

Hoe je in het leven staat bepaalt hoe je met stress omgaat. Dit heeft een grote invloed op hoe je je voelt en hoe je eruitziet. Hoe meer je toegeeft aan gejaagdheid, hoe sneller je zult verouderen, zowel innerlijk (je organen) als uiterlijk (je huid). Hieronder volgt wat inspiratie om op een andere manier naar het leven te kijken en meer rust en voldoening in je leven te brengen.

Mindful in het leven staan

Door steeds te piekeren over wat er is gebeurd en plannen te maken voor wat er nog moet komen, besteed je een hoop onnodige energie aan het verleden en de toekomst. Genieten en ontspannen wordt dan bijna onmogelijk. Mindfulness heeft alles te maken met aandacht voor het hier en nu. Het is een vorm van meditatie die je in je dagelijkse leven kunt integreren. Het laat je inzien dat gedachten niet meer zijn dan enkel gedachten.

Sta je ’s ochtends al te stressen onder de douche over je werk? Daardoor kom je alleen maar gespannen uit de douche. Probeer een keer extra aandacht te besteden aan de geur van je douchegel of het gevoel van het water op je hoofd. Op die manier geniet je meer van je douche.

Focus je op één taak tegelijk

De oplossing voor drukte is niet méér tijd hebben om je te ontspannen, maar gericht aandacht geven aan wat je op dat moment aan het doen bent. Focus je op één taak tegelijk en plan bijvoorbeeld in het weekend je huishoudelijke taken in de voormiddag. Zo kun je in een veel kortere tijd alles gedaan krijgen en is er in de namiddag meer tijd voor quality time met het gezin.

Denk je tijdens het werken aan een taak aan andere dingen? Parkeer ze dan door ze op een papiertje te noteren. Dat geeft rust. Durf daarnaast een keer ‘nee’ te zeggen met veel overtuiging, zo word je een singletasker.

Respecteer je nachtrust

Slaap lijkt zoiets vanzelfsprekends, en toch heeft een op de drie mensen er problemen mee. Voldoende slaap en een goed slaapritme zijn nochtans van onschatbare waarde voor je gezondheid. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je hersenen overdag goed werken, je immuunsysteem sterk blijft, je op het juiste moment de juiste hoeveelheid hormonen produceert, je stressbestendig bent en een normale eetlust hebt. Probeer minstens 7 uur per nacht te slapen en vermijd een overdosis ‘blauw licht’ (kunstlicht en het licht van digitale toestellen).

Aanvaard een compliment

Wimpel jij complimenten ook zo snel af met een ‘Oh, dat is een koopje van vorig jaar!’ of ‘Kost maar tien euro’, ‘Dat heb ik al lang!’ of ‘Meen je dat echt?’ Typisch vrouwelijk! Wat is het toch moeilijk om een compliment te aanvaarden. Iemand prijst je om iets wat je hebt verwezenlijkt en in plaats van ‘dank u’ te zeggen, haal je jezelf naar beneden. Oefen jezelf in het aanvaarden van complimentjes. De volgende keer als iemand je zegt dat je nieuwe kapsel je goed staat of dat je een prachtige jurk aanhebt, glimlach dan, geniet ervan en zeg volmondig ‘Dank je wel!’

Goed is goed genoeg

We vergeten soms dat het gewoon normaal is dat we soms dingen verkeerd doen en dat mislukken zeker mag. Wees daarom niet bang om fouten te maken, dit hoort bij het groeiproces dat we allemaal doormaken. In plaats van je te focussen op wat je allemaal mist, wees dankbaar voor de dingen die wel goed gaan in je leven! Het is bovendien helemaal oké om niet perfect te zijn. Wees lief voor jezelf en besef dat je ook maar een mens bent van vlees en bloed.                

 

 

Meer tips voor een gezond en energiek leven?

In Stop de rush! toont Leen Steyaert hoe je je lichaam op een natuurlijke manier in balans brengt. 

Beluister ook de gratis podcast op https://soundcloud.com/user-368487435/podcast-stop-de-rush-leen-steyaert/s-G1Axh

Nu kopen

Alle nieuwsartikelen

 

Copyright © 2017 - Van Halewyck maakt deel uit van Pelckmans uitgevers.
Algemene voorwaarden | Privacy & Cookies