Gezonde voeding houdt je lichaam in balans

17-07-2017

Een gezonde levensstijl begint met de keuze voor authentieke voeding: levende voeding met een hoge voedingswaarde, onbewerkt en van nature smakelijk, zoet, lekker en sappig is. Het is de voeding die je nodig hebt om optimaal gezond te zijn.

Minder koolhydraten, meer eiwitten

Granen zijn heel moeilijk te verteren. Het is dus veel belangrijker om veel eiwitten te eten uit gevogelte, kip, vis en eieren.

Eieren zijn een uitstekende bron van proteïne en vet. Onterecht raadt men aan niet te veel eieren te eten, omdat dit de cholesterol zou verhogen. We hebben cholesterol net broodnodig, want al onze lichaamscellen bestaan uit cholesterol. Cholesterol is alleen schadelijk als het geoxideerd is, door bijvoorbeeld stress.

Tip: Kies zo veel mogelijk voor een zachtgekookte eitje of spiegelei. Vooral kwarteleieren hebben antiallergische eigenschappen en zijn bovendien heerlijk van smaak.

Groenten en rauwkost

Groenten eten is belangrijk. Probeer daarom je dagelijkse portie groenten te verdubbelen en streef ernaar een derde van je voeding rauw te eten. Rauwe voeding bevat namelijk erg veel enzymen en die hebben we nodig om onze spieren te gebruiken, hormonen in balans te houden, onze aandacht te richten en ons eten te verteren.

Opgelet: ben je niet gewoon om rauwkost te eten? Begin dan met kleine porties en vergroot die porties stelselmatig, zodat je geen maagpijn of een opgeblazen gevoel krijgt. Belangrijk is ook om goed te kauwen en traag te eten.

Tip: Kies voor biologische groenten, die hebben meer smaak en zijn bovendien voedzamer!

Vetten zijn nodig

Je hersenen kunnen niet functioneren of groeien zonder de juiste vetten. Slechte vetten bestaan niet, met uitzondering van transvetten die onder meer in margarines, eipoeders en koekjes uit de supermarkt zitten.

Tip: Gebruik bij voorkeur koudgeperste oliën (olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie). Verwarm deze niet. Boter of gheeboter (geklaarde boter) mag je wel verhitten.

Wat je absoluut moet vermijden en waarom

  • Suiker: een overschakeling naar een nieuw, gezond voedingspatroon is onmogelijk zonder eerst af te kicken van je suikerverslaving. Een evenwichtige bloedsuikerspiegel is van extreem belang voor je energiepeil, je stemming én je gewicht. Snelle suikers zoals snoep, gebak, witte pasta, brood, frisdranken en onbijtgranen kan je beter vermijden

Tip: Als je dan toch iets zoets wilt eten, kun je dat het best onmiddellijk na de maaltijd doen. Combineer het met eiwitten, zo heeft de suiker minder invloed op je suikerspiegel.

  • Alcohol: steeds meer vrouwen drinken dagelijks alcohol, omdat het een instant ontspannende werking heeft. Je hebt het gevoel dat je de druk beter onder controle hebt, maar vroeg of laat krijg je toch een terugslag. Alcohol bevat veel nutteloze calorieën en is bovendien belastend voor je lever. Reserveer je glaasje wijn dus best voor speciale gelegenheden!

Tip: Elke dag één glaasje rode wijn heeft (dankzij het hoge gehalte aan resveratrol) een goede werking op je hart en bloedvaten, maar bijna niemand houdt zich daaraan en drinkt meer… Daarom eet je beter enkele blauwe druiven per dag!

  • Koffie: wat voor alcohol geldt, geldt ook voor koffie. Cafeïne verhoogt de activiteit in je hersenen, dus in plaats van rust in je hoofd te krijgen, zorgt dat ‘bakje troost’ ervoor dat je je toch weer opgejaagd zal voelen.

Tip: Las – letterlijk! – een koffiepauze in gedurende vier tot zes weken. Je zult ervan versteld staan hoeveel meer energie je hebt en hoe rustig je je voelt. Probeer die dagelijkse kopjes koffie te vervangen door thee (groene thee of kruidenthee). Groene thee bevat slechts een derde van het cafeïnegehalte van koffie. Bovendien is groene thee rijk aan polyfenolen (antioxidanten die kanker bestrijden), heilzaam voor de werking van je lever en hij stimuleert de stofwisseling (wat handig is als je wilt afslanken).

 

Stop de rush!

Meer tips voor een gezond en energiek leven? In Stop de rush! toont Leen Steyaert hoe je je lichaam op een natuurlijke manier in balans kunt brengen. 

Nu kopen

Beluister ook de gratis podcast!

 

 
Alle nieuwsartikelen

 

Copyright © 2017 - Van Halewyck maakt deel uit van Pelckmans uitgevers.
Algemene voorwaarden | Privacy & Cookies