Beweging en juiste ademhaling houden je lichaam in balans

01-08-2017

De beste manier om je hoofd leeg te maken en tot rust te komen is iets doen. Bewegen! Je focus op iets anders leggen, iets dat helemaal niets te maken heeft met huishoudelijke beslommeringen, je werk of zorgen over de kinderen.

Zitten is het nieuwe roken

Uiteraard kun je het niet helpen als je door je werk een hele dag aan een scherm gekluisterd zit, maar zelfs dan kan je een beetje bewegen door elk uur even recht te staan, wat rond te wandelen, je lichaam te stretchen en iets te doen dat je ontspant. Lichaamsbeweging is bovendien een goed idee om je hormonale balans te herstellen. Dit wil echter niet zeggen dat je als een gek moet gaan joggen, fietsen, zwemmen of fitnessen. Het is zeker niet de bedoeling dat je stress gaat krijgen en andere activiteiten veel te snel moet afhandelen om tijd te kunnen maken voor je ‘verplichte’ uurtje sport.

Frisse lucht

De mens is van nature gemaakt om buiten te leven. Maar wat doen we? Juist! Het grootste deel van ons leven zitten we binnen en leven we met kunstlicht. Terwijl frisse lucht en natuurlijk zonlicht heel belangrijk zijn voor een goede werking van al onze hormonen. We hebben dan ook allemaal een tekort aan vitamine D: een halfuurtje per dag in de buitenlucht (zelfs met bewolkt weer) kan al een groot verschil maken!

Stappen en genieten van de natuur kan je rustig maken. Stappen verhoogt je stofwisseling, verlaagt je cortisolpeil en versterkt je immuunsysteem. Leer dan wel ‘mindful’ stappen: pieker niet terwijl je wandelt, maar hou je aandacht bij je lichaam, bij je voeten die de grond raken, bij je armen die naar voren en naar achteren bewegen, bij de geuren die je opsnuift, de geluiden die je hoort.  Geef alles je volledige aandacht.

Leer (opnieuw) ademen

Een van de kernbegrippen in yoga is pranayama (Prana betekent levensenergie. Yama betekent controle hebben). Pranayama leert je bewust te ademen. Je legt de nadruk op het verlengen en vasthouden van de ademhaling. Het is de bedoeling dat je de hele inhoud van je longen gebruikt. Zo komt er meer zuurstof in je bloed. Je hartslag daalt en je hebt minder last van stress. Deze rustige manier van in- en uitademen verlaagt je cortisolpeil en werkt ontspannend. Het middenrif speelt hierbij een belangrijke rol. Daarom noemt men deze manier van ademen ook wel de middenrifademhaling of buikademhaling.

Een andere ademhalingstechniek die in yoga wordt gebruikt, is de alternerende neusademhaling. Dit doe je zo: ga rustig en goed rechtop zitten en duw met je duim je rechterneusgat dicht. Adem in door je linker neusgat. Tel tot tien en adem uit door je linkerneusgat. Duw met je duim je linker neusgat dicht. Adem in door je rechter neusgat. Tel tot tien en adem uit door je rechter neusgat. Herhaal dit enkele keren.

Doordat je door één neusgat tegelijk ademt, stimuleer je afwisselend je linkerhersenhelft (door je rechterneusgat) en je rechterhersenhelft (door je linkerneusgat). Dit kan je helpen om rustig te worden.

 

Meer tips voor een gezond en energiek leven? In Stop de rush! toont Leen Steyaert hoe je je lichaam op een natuurlijke manier in balans brengt. 

Nu kopen

Beluister ook de gratis podcast!

Alle nieuwsartikelen

 

Copyright © 2017 - Van Halewyck maakt deel uit van Pelckmans uitgevers.
Algemene voorwaarden | Privacy & Cookies